احتمال ابتلای شما به دیابت نوع 2 چقدر است؟

احتمال ابتلای شما به دیابت نوع  2 چقدر است؟

زیبا کاوه یی

به سوالات زیر پاسخ دهید ، امتیاز هر پاسخ را یادداشت نموده و در پایان آنها را با هم جمع کنید

سن:

زیر 45 سال

صفر امتیاز

45 تا 54 سال

2

55 تا 64 سال

3

بالای 65 سال

4

 

2-  نمایه توده بدنی یا  (BMI این شاخص را می توانید با استفاده از فرم سنجش وضعیت تغذیه ای در همین سایت به دست آورید. )

زیر 25

صفر امتیاز

25 تا 30

1

بالای 30

3

 

3- اندازه دور کمر                                                 

زنان

مردان

زیر 80 سانتی متر

صفر

زیر 94 سانتی متر

صفر

80 تا 88 سانتی متر

3

  94 تا  102 سانتی متر         

3

بالای 88 سانتی متر

4

بیشتر از 102 سانتی متر

4

                                               

4- ایا در طول روز حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی دارید؟ ( در محل کار یا اوقات فراغت. یا کارهای روزمره )

بله

صفر

خیر

2

 

5- چه زمانهایی سبزی و میوه می خورید؟

هر روز

صفر

بعضی از روزها

1

 

6- آیا تاکنون برای کنترل فشارخون به طور مرتب دارو مصرف کرده اید؟

بله

صفر

خیر

2

 

7- آیا تاکنون در ازمایش هایتان قند خون بالا تر از حد طبیعی داشته اید (مثلا  هنگام بیماری یا بارداری )

بله

صفر

خیر

5

 

8- آیا در فامیل دور یا نزدیک خود موارد ابتلا به بیماری دیابت نوع یک یا دو داشته اید؟

خیر

صفر

بله  پدر بزرگ و مادر بزرگ، عمو ، عمه ، خاله ، دایی، بچه های آنها  

3

بله پدر، مادر ، خواهر ، برادر ، فرزند

5

 

جمع امتیاز ها

 

 

نتیجه : بر اساس حاصل جمع احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در 10 سال آینده به شرح زیر است:

کمتر از 7 ازبین 100 نفر یک نفر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارد

بین 7 تا 11 احتمال کمی بیشتر می شود از هر 25 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

12 تا 14 میزان احتمال به ابتلای 1 نفر از هر 6 نفر افزایش می یابد

15 تا 20 از هر سه نفر یک نفر ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شود

بیشتر از 20 احتمال ابتلای شما به 50 درصد می رسد.

چگونه می شود این احتمالات را کاهش داد

اگرچه عوامل خطری مانند سن، ژنتیک یا سابقه ی خانوادگی را نمی توان تغییر داد اما با تغییر شیوه زندگی برخی از عوامل خطر زا مانند وزن،اندازه ی  دور کمر، تغذیه، میزان فعالیت بدنی  یا سیگار کشیدن قابل تصحیح شدن هستند.با استفاده از تغییرات کوچک در شیوه ی زندگی می توانید مانع ابتلا از بیمار شدن باشید و یا زمان ابتلا را به تاخیر بیاندازید.

تغییرات خوب در تغذیه کاهش مصرف غذاهای شیرین یا پرچرب، افزایش مصرف میوه ها  سبزی ها، خودداری از خوردن نانهای سفید و به جای آن استفاده از نانهای پخته شده با ارد کامل همچنین افزایش ملایم فعالیت بدنی می تواند امتیاز شما را کاهش دهد که بر خلاف خیلی از جاها کمترین امتیاز برنده ی این چالش است.

 منبع :http://www.diabetes.fi/files/502/eRiskitestilomake.pdf


بازگشت