غذاهای مقابله کننده با آلرژی بهاره

غذاهای مقابله کننده با آلرژی بهاره

مواد غذایی غنی از ویتامین C و اسید فولیک به کاهش التهابات ناشی از واکنش های آلرژیک کمک می کنند.

کلم بروکلی : از دو طریق به از بین بردن علائم آلرژی کمک می‌ کند. این سبزی علاوه بر این ‌که یکی از سالم ‌ترین مواد غذایی برای دوندگان محسوب می‌شود، حاوی ویتامین C زیادی است که نقش موثری در تسکین علائم آلرژی دارد. از طرف دیگر، کلم بروکلی عضوی از خانواده کلم‌هاست، که به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که حدود 500 میلی‌گرم ویتامین C در روز می‌تواند علائم آلرژی را تسکین دهد،‌ در حالی که یک فنجان کلم بروکلی خام حاوی 80 میلی‌گرم ویتامین C است.

جوانه بروکلی : نتایج یک مطالعه جدید که در مجله Food and Function به چاپ رسید نشان داد که عصاره ی جوانه ی بروکلی (BSE)، میتواند از بدن در مقابل آلرژی و آسم محافظت کند . همچنین مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که این ماده خاصیت مقابله با سرطان معده نیز دارد. در این مطالعه 29 فرد در معرض ذرات دیزلی اگزوز قرار گرفتند و سپس پاسخ های التهابی انها از طریق افزایش سلول های سفید خونی ارزیابی شد. سپس به افراد تحت مطالعه یک دوز BSE افزوده شده به آب انبه هر روز بمدت 4 روز داده شد. بعد از مصرف این ترکیب، سطح پاسخ سلول های خونی 54 درصد پایینتر از افرادی بود که این ترکیب را دریافت نکرده بودند.

شکلات (کاکائو) : محققان دریافته اند که کاکائو از طریق کاهش سنتز ایمونوگلوبولین E (IgE)، خواص ضد آلرژی دارد. در یک مطالعه که در سال 2012 به چاپ رسید، موش های آزمایشگاهی تغذیه شده با یک رژیم غنی از کاکائو بمدت 4 هفته، سطح IgE پایینتری نشان دادند.

مرکبات : برای دریافت مقادیر کافی ویتامین C میتوانید از گریپ فروت، پرتقال و لیموترش استفاده کنید، یک پرتقال بزرگ حاوی 100 میلی گرم ویتامین C می باشد.

سیر و پیاز : کوئرستین، یکی از سلاح‌های قدرتمند دیگری است که به مقابله با آلرژی کمک می‌کند، چون عملکردی مانند آنتی‌هیستامین‌ها دارد. اگر می‌خواهید که از مزیت ضدآلرژی این ماده برخوردار شوید، باید بدانید که پیاز و سیر مثل سیب، حاوی کوئرستین زیادی هستند. بنابراین در فصل آلرژی، بیشتر از سیر و پیاز استفاده کنید.

جعفری : ترشح هیستامین را که منجر به آلرژی می شود مهار می کند. در عین حال جعفری یک سبزی مدر است پس قبل از مصرف مقادیر زیاد با پزشک خود مشورت کنید.

آناناس : این میوه حاوی آنزیمی به نام بروملین می باشد که خاصیت ضد التهابی قوی دارد و میتواند گلو درد و سینوس تحریک شده را تسکین دهد. همچنین آناناس حاوی ویتامین C نیزمی باشد.

انگور قرمز و بلوبری : این مواد حاوی ترکیب پلی فنولی به نام رزوراترول هستند که به مهار IgE کمک میکند.

گوجه‌فرنگی و هنداونه : هر دو حاوی لیکوپن زیادی هستند و مطالعات نشان داده‌اند که این ماده، واکنش آلرژیک را کمتر می‌کند. ضمنا لیکوپن، تجمع نوع خاصی از سلول‌ها در ریه (خصوصا ائوزینوفیل) که باعث بروز علائم آلرژی می‌شود را کاهش می‌دهد. یکی از مطالعات منتشرشده در Journal of Asthma نشان می‌دهد که سطح لیکوپن در خون افراد مبتلا به آسم، کمتر از افراد سالم است.

مترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)

Reference: www.rodalewellness.com


بازگشت