رژیم غذایی و کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی

رژیم غذایی و کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی


نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد رژیم غذایی مناسب نقش بسیار مهمی در کاهش “گر گرفتگی” که یکی از مشکلات رایج در دوران یائسگی در زنان است، دارد.

گرگرفتگی یکی از مشکلات شایع در دوران یائسگی است که شدت،مدت و تعداد دفعات آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در زنان آسیایی و بخصوص آنهایی که از مقادیر بیشتری منابع غذایی حاوی استروژنهای گیاهی از جمله ایزوفلاونوئیدهای موجود در سویا استفاده می کنند عوارض یائسگی مانند گر گرفتگی ،پوکی استخوان و بیماریهای قلبی و عروقی کمتر گزارش می شود.

مصرف سویا و محصولات آن مانند آجیل سویا،شیر سویا و توفو به دلیل اینکه به طور طبیعی حاوی فیتواستروژن می باشد حتی می تواند در شرایطی جایگزین هورمون درمانی در این دوران باشد و خطرات ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهد.

از دیگر مواد غذایی مفید که می تواند به کاهش گرگرفتگی در این دوران کمک کند، می توان به دانه کتان، روغن دانه کتان، رازیانه، کرفس و جعفری اشاره نمود. دانه کتان و روغن آن به دلیل دارا بودن مقادبر بالایی لیگنان  نقش مهمی در تنظیم سطح استروژن خون دارد. رازیانه، کرفس، جعفری و تقریبا تمام حبوبات نیز منابع خوبی از فیتواستروژنها هستند.

بیوفلاونوئیدها به خصوص اگر به همراه منابع ویتامین ث  مصرف شوند در کاهش گر گرفتگی موثر هستند.

به طور کلی رژیم غذایی غنی از فیبر، رژیم غذایی کم چرب و دارای مقادیر منابع فیتواستروژن به خصوص سویا ،جهت کاهش شدت گر گرفتگی دوران یائسگی مفید است. در دوران یائسگی تولید هورمونهای جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می یابد ،تولید تخمک نیز متوقف و در نهایت عادت ماهیانه نیز قطع می شود.

گر گرفتگی در دوران یائسگی به دنبال کاهش این دو هورمون به خصوص استروژن در بدن ایجاد شده و احساس گرمای ناگهانی و تعریق در بدن به خصوص نواحی صورت، گردن و قفسه سینه از علایم آن می باشد. علت آن تغییرات جریان خون به دلیل اختلال در انبساط و انقباض عروق در این نواحی به دنبال بر هم خوردن تعادل هورمونهای جنسی زنانه است.


نویسنده:  دکتر میترا زراتی

بازگشت