RSS

چند واقعیت در مورد سالمونلا چند واقعیت در مورد سالمونلا
یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از سالمونلا، شستن دست‌ها است. برای همین همیشه قبل و بعد از دست زدن به گوشت‌های خام، حیوانات خانگی یا گیاهان؛ حتی بعد از شنا کردن، یا قبل از غذا خوردن دست‌هایتان را به‌خوبی بشویید.

نویسنده:  گردآوری : زهرا غلامپور

به بهانه هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت به بهانه هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت
اجرای تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند در جلوگیری از عوارض جدی دیابت از قبیل آسیب به اعصاب، قلب و کلیه تاثیرگذار باشد.پیشگیری از دیابت بسیار مهم است بخصوص اگر شما در ریسک بالای ابتلا به این بیماری باشید مثلا دارای اضافه وزن باشید یا سابقه خانوادگی دیابت داشته باشید.

منبع:  www.mayoclinic.org
نویسنده:  زهرا غلامپور

نقش ویتامین C در پیشگیری از آب مروارید نقش ویتامین C در پیشگیری از آب مروارید
از آنجا که بدن انساان قادر به ساختن ویتامین ث نمی باشد، خوردن غذاهای غنی از ویتامین C از قبیل کلم پیچ، بروکلی، توت فرنگی و مرکبات به اندازه استفاده از عینک آفتابی در مقابله با کاتاراکت ناشی از افزایش سن اهمیت دارند.

منبع:  www.webmd.com
نویسنده:  مترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)

دلایل حیرت آور افزایش وزن دلایل حیرت آور افزایش وزن
اگر كالرى دريافتى‌تان را افزايش دهید يا تمرينات ورزشى‌تان را كم كنيد، هيچ جاى تعجب نيست كه دچار اضافه وزن شويد. اما اگر رژيم غذایی و فعاليت‌هاى ورزشى‌تان مانند گذشته است و اضافه وزن پيدا كرده‌ايد، مشكل جاى ديگرى است. علل احتمالى اضافه وزن شما مى‌تواند موارد زير باشد:

نتایج 2 مطالعه در رابطه با دیابت نتایج 2 مطالعه در رابطه با دیابت
یکی از مشکلات اصلی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 این است که بدنشان نسبت به انسولین مقاوم می‌شود. انسولین هورمونی است که در تبدیل گلوکز حاصل از غذا به انرژی نقش دارد. پانکراس برای برطرف کردن این مقاومت، انسولین بیشتری تولید می‌کند ولی در نهایت کافی نیست و وضعیت را تغییر نمی‌دهد.

منبع:  Reference: www.medicalnewstoday.com
نویسنده:  مترجم : زهرا غلامپور

کمبودهای تغذیه ای شایع در دنیا کمبودهای تغذیه ای شایع در دنیا

ویتامین B6 : در بیش از 10 درصد افراد تحت مطالعه کمبود این ویتامین گزارش شده و حتی بر اساس گزارش  CDC بیشترین کمبود در بین ویتامین‌ها، مربوط به ویتامین B6 است. بدن انسان به این ویتامین خاص نیاز دارد تا امکان فعالیت بیش از ۱۰۰ آنزیم مختلف را در بدن فراهم کند و حتی در طول دوران باردای برای رشد مغز...

منبع:  www.everydayhealth.com
نویسنده:  زهرا غلامپور کارشناس ارشد تغذیه

توصیه های تغذیه ای برای کاهش تری گلیسیرید توصیه های تغذیه ای برای کاهش تری گلیسیرید
در انتخاب سبزیجات دریافتی به این نکته توجه کنید که سبزیجات نشاسته ای مثل نخود فرنگی و ذرت را باید محدود کنید. بدن مقادیر مازاد نشاسته را به چربی تبدیل می کند. بنابراین شما می توانید در این نوع گروه غذایی از سبزیجاتی مثل خانواده کلم، قارچ، کلم برگ و سایر سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده کنید.

منبع:  www.webmd.com
نویسنده:  زهرا غلامپور ;کارشناس ارشد تغذیه

مواد غذایی مناسب در بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا مواد غذایی مناسب در بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا
اولین نکته درمانی که برای درمان سرماخوردگی به ذهن همه ما می رسد رفتن به سراغ مواد غذایی است. مسلما استراحت کافی و جلوگیری از استرس نیاز است، اما مصرف مواد غذایی کافی و لازم در این زمان می تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کرده و از ان طریق در برابری بیماری از شما محافظت کند.

منبع:  webmed
نویسنده:  مریم عمادی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی

8 ماده غذایی محافظت کننده در برابر پیری مغز 8 ماده غذایی محافظت کننده در برابر پیری مغز
سلامت مغز دومین جزء مهم در حفظ یک شیوه زندگی سالم به شمار می رود. هنگامی که افراد پیر می شوند ممکن است دچار دامنه ای از اختلالات شناختی شامل کاهش قدرت تفکر تا زوال عقلی و بیماری آلزایمر شود. محققین در مورد اثرات 8 ماده مغذی که می توانند به حفظ سلامت مغزی کمک کنند، توضیح دادند.

منبع:  www.sciencedaily.com
نویسنده:  زهرا غلامپور ;کارشناس ارشد تغذیه

5 غذا و مکمل برای کنترل بهتر آسم 5 غذا و مکمل برای کنترل بهتر آسم
نتایج تازه ‌ترین تحقیق محققان نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از انواع ریزمغذی‌ها، می‌تواند بهترین راه برای کنترل بیماری آسم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد.

منبع:  www.asthma.org.au
نویسنده:  زهرا غلامپور ;کارشناس ارشد تغذیه

4 ماده غذایی برای کاهش فشار خون 4 ماده غذایی برای کاهش فشار خون
پژوهشگران بر این باورند که استفاده از خوراکی‌های سرشار از نیترات مانند چغندر یا سبزی‌های برگ سبز تیره به‌صورت روزانه می‌تواند کمک زیادی به گشاد شدن عروق و تسهیل گردش خون در رگ‌ها کند.

منبع:  http://www.eatingwell.com/nutrition_health/blood_pressure/4_foods_that_lower_blood_pressure
نویسنده:  زهرا غلامپور کارشناس ارشد تغذیه

علائم جسمانی افسردگی را بشناسیم علائم جسمانی افسردگی را بشناسیم
بسیاری از ما افسردگی را نوعی بیماری روحی می دانیم ولی در این اختلال جسم نیز به مانند ذهن و روان ما می تواند درگیر شود و علائمی را بروز دهد که معمولا" برای فرد بسیار آزاردهنده است.

نویسنده:  کوثر خانبابایی کارشناس تغذیه

توصیه های غذایی برای حفظ سلامت قلب توصیه های غذایی برای حفظ سلامت قلب
فولات، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و منیزیم، جزو مهم‌ترین دارایی‌های لوبیای سیاه هستند. از این رو، مصرف هفته‌ای یک تا دو مرتبه از این خوراکی‌ مغذی می‌تواند به کاهش فشار خون، کنترل کلسترول و قند خون کمک کند.

منبع:  Reference:Webmd http://www.webmd.com/heart-disease/ss/slideshow-foods-to-save-your-heart
نویسنده:  زهرا غلامپور کارشناس ارشد تغذیه

پسوریازیس و تغذیه پسوریازیس و تغذیه
سوريازيس، ضايعه اي پوستي است كه درمان آن ساليان زيادي است پزشكان و متخصصان را به خود مشغول كرده اس ت . نام اين بيماري از كلمه اي يوناني به معني "خارش" گرفته شده است . در اين بيمار ي ، سلول هاي پوستي هزار برابر سريع تر از سلول هاي پوست سالم، تقسيم م يشوند.

نویسنده:  علی مزرعتی - نیره اقبالیان

کلید پیشگیری از آلزایمر در بشقابتان است کلید پیشگیری از آلزایمر در بشقابتان است
امروزه مدارک بسیاری در دست است که رژیمهای مفید جهت سلامتی قلب، برای مغز نیز سلامتی بخش خواهد بود و احتمالا" موجب پیشگیری یا کندی پیشرفت زوال مغز است.

نویسنده:  کوثر خانبابایی کارشناس تغذیه