به بهانه هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت

به بهانه هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت

پیشگیری از دیابت بسیار مهم است بخصوص اگر شما در ریسک بالای ابتلا به این بیماری باشید مثلا دارای اضافه وزن باشید یا سابقه خانوادگی دیابت داشته باشید. پس پیشگیری از دیابت به اندازه برخورداری از یک برنامه غذایی سالم، انجام فعالیت بدنی و از دست دادن چند کیلو از وزن اضافی، مهم و حیاتی می باشد و هیچوقت برای شروع خیلی دیر نیست. اجرای تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند در جلوگیری از عوارض جدی دیابت از قبیل آسیب به اعصاب، قلب و کلیه تاثیرگذار باشد.

آخرین نکات مربوط به پیشگیری از دیابت براساس نظر انجمن دیابت آمریکا :

افزایش فعالیت بدنی- ورزش کردن میتواند در کاهش وزن، کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین (که به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک میکند) نقش داشته باشد. محققان معتقدند هم ورزش های هوازی و هم ورزش های مقاومتی میتوانند به کنترل دیابت کمک کنند اما بیشترین فایده از یک برنامه تناسب اندام، که شامل هر دو نوع ورزش باشد، حاصل می گردد.

افزایش دریافت فیبر- این ترکیبات با بهبود کنترل قند خون میتوانند ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهند. همچنین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را نیز کاهش داده و با القای حس سیری کاهش وزن را بهبود می بخشند. غذاهای غنی از فیبر شامل میوه جات، سبزیجات ، لوبیاها، غلات کامل، مغزها و بذر ها می باشند.

استفاده از غلات کامل- غلات کامل میتوانند ریسک ابتلا به دیابت را کاهش داده و به حفظ سطوح طبیعی قند خون کمک کنند. سعی کنید حداقل نیمی از غلات مصرفی تان از نوع کامل و سبوس دار باشد.

از دست دادن وزن اضافی- اگر شما اضافه وزن دارید، پیشگیری از دیابت میتواند به کاهش وزن شما وابسته باشد. به ازای هر نیم کیلوگرم کاهش وزن، شما میتوانید سلامتی خود را ارتقا بخشید. در یک مطالعه، در شرکت کنندگانی که مقادیر متوسطی از وزن خود را از دست دادند ( حدود 7 درصد از وزن اولیه ) و بطور منظم فعالیت بدنی داشتند، ریسک پیشرفت دیابت 60 درصد کاهش یافت.

حذف رژیم های غذایی زودگذر و مد روز و استفاده از انتخاب های سالم- رژیم های کم کربوهیدارت، رژیم اندیس گلایسمی یا سایر رژیم های زودگذر، ممکن است در ابتدا به کاهش وزن شما کمک کنند اما تاثیرگذار بودن آنها در پیشگیری از دیابت شناخته شده نیست. و با حذف یا محدودیت شدید یک گروه غذایی، شما ممکن است دچار کمبود برخی مواد مغذی ضروری شوید. بجای اینکار سعی کنید از همه گروه های غذایی اما به مقدار مناسب استفاده کنید.

انجمن دیابت آمریکا غربالگری و آزمایش قند خون را برای گروه های زیر توصیه می کند:

- اگر بیش از 45 سال دارید و یا دارای اضافه وزن هستید

- اگر کمتر از 45 سال دارید اما اضافه وزن همراه با یک یا چند ریسک فاکتور دیابت را مثل سابقه خانوادگی دیابت یا زندگی بی تحرک دارا می باشید.


منبع:  www.mayoclinic.org
نویسنده:  زهرا غلامپور

بازگشت