8 منبع ویتامین ث با گلیسمیک پایین

احتمالاً کسانی که به دیابت یا قند خون بالا مبتلا بوده یا در حال کاهش و مدیریت وزن بالای خود هستند، بهتر می‌دانند که انتخاب و خوردن غذاهایی که هم منبع خوبی از ویتامین ث باشد که در این روزهای سرد و یخ زده زمستانی به سلامتی‌مان کمک کند و هم قند خون را بالا نبرد، گاهی کمی دشوار می‌شود. در این مقاله قصد داریم 8 منبع خوب ویتامین ث که قند کمی دارند معرفی کنیم. 
احتمالاً کسانی که به دیابت یا قند خون بالا مبتلا بوده یا در حال کاهش و مدیریت وزن بالای خود هستند، بهتر می‌دانند که انتخاب و خوردن غذاهایی که هم منبع خوبی از ویتامین ث باشد که در این روزهای سرد و یخ زده زمستانی به سلامتی‌مان کمک کند و هم قند خون را بالا نبرد، گاهی کمی دشوار می‌شود. در این مقاله قصد داریم 8 منبع خوب ویتامین ث که قند کمی دارند معرفی کنیم. 

غذاهای با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای با شاخص گلایسمی پایین


ویتامین ث یک ویتامین ضروری و آنتی‌اکسیدان قوی و منبع خوبی برای بالا بردن سطح ایمنی و بهبود سلامت عمومی بدن است. این ویتامین می‌تواند به محافظت بدن در برابر بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها کمک کند. علاوه بر این، این روزها ما به این ویتامین به شدت نیازمندیم تا به ما کمک کند بدنمان را در برابر سرماخوردگی اندکی مقاوم‌تر کنیم و اثرات آن‌ را کاهش دهیم. از طرفی بیشتر منابع خوب ویتامین ث، قند بالایی دارند، در نتیجه برای کسانی که به ویژه به دیابت مبتلا هستند، بهتر است محدود یا پرهیز شوند.


غذاهای با شاخص گلیسمی پایین



 

شاخص گلایسمیک چیست؟ 

شاخص گلیسمیک یک روشی است برای رتبه بندی غذاهای کربوهیدراتی، که نشان می‌دهد با خوردن مقدار مشخصی از آن غذا، گلوکز یا قند خون چه مقدار بالا می‌رود. به عبارت دیگر، شاخص گلیسمیک، غذاهای کربوهیدرات را بر اساس تأثیری که بر قند خون یا همان گلوکز خون دارند، رتبه بندی می‌کند. این موضوع به ویژه در افرادی که به قند خون بالا یا دیابت نوع 2 دچار هستند، بسیار اهمیت دارد. به این افراد توصیه می‌شود از خوردن غذاهایی که شاخص گلیسمیک بالایی دارند، پرهیز کنند یا آن را به شدت محدود کنند، تا از جهش قند خون جلوگیری کنند. در افراد غیردیابتی هم توصیه می‌شود مصرف غذاهایی که شاخص گلیسمیک بالایی دارند را محدود کنند، چون ممکن است سبب حساسیت به انسولین شود. این وضعیت در درازمدت می‌تواند به مقاومت به انسولین، چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 منجر شود. بنابراین، بهتر آن است که وقتی می‌خواهیم به بالا بردن سطح ویتامین ث بدنمان کمک کنیم، در اغلب موارد، غذاهایی را انتخاب کنیم که قند خون پایین یا به عبارتی دیگر، شاخص گلیسمیک پایینی دارند.
 

غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین

حقیقت این است که بیشتر منابع محبوب و دوست داشتنی ویتامین ث، شاخص گلیسمیک بالایی دارند، اما در اینجا ما به 8 منبع غذایی غنی از ویتامین ث اشاره می‌کنیم که شاخص گلیسمیک آنان پایین است و می‌توانند نیاز بدنمان به ویتامین ث را به خوبی تأمین کنند.
کلم بروکلی: 1 فنجان بروکلی خرد شده 81.2 میلی گرم ویتامین ث دارد.
تمشک: 1 فنجان تمشک 32.2 میلی گرم ویتامین ث را تأمین می‌کند.
کلم: 1 فنجان کلم خرد شده 32.6 میلی گرم ویتامین ث دارد.
فلفل دلمه‌ای قرمز: 1 فنجان فلفل دلمه ای قرمز خرد شده 190.3 میلی گرم ویتامین ث دارد.
کلم پیچ: 1 فنجان کلم پیچ خرد شده 81.2 میلی گرم ویتامین ث را تأمین می‌کند.
گل کلم: 1 فنجان گل کلم خرد شده 51.6 میلی گرم ویتامین ث دارد.
جعفری: 1 فنجان جعفری خرد شده 79.8 میلی گرم ویتامین ث دارد.
گوجه فرنگی: 1 فنجان گوجه فرنگی ورقه شده 24.7 میلی گرم ویتامین ث دارد.

 
 
کلام آخر اینکه؛
ویتامین ث یک نیاز ضروری بدن ما برای حفظ سلامت عمومی بدن است و بدن ما قادر به ساخت آن نیست. اما بسیاری از منابع این ویتامین در میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که قند خون را به سرعت بالا می‌برند. این اتفاق در طولانی مدت ممکن است به برخی مشکلات و بیماری‌ها منجر شود. هرچند توصیه می‌کنیم از میوه‌های خوشمزه و شیرین و سرشار از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌های مفید آن، هر چند وقت یکبار لذت ببرید، اما شناخت و انتخاب غذاهایی که ویتامین ث بالایی دارند، اما قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهند، یک راهکار برای تأمین نیاز بدنمان به این ویتامین و آنتی‌اکسیدان و پیشگیری از احتمال بروز این مشکلات و بیماری‌هاست. 



 
نام نویسندهعالمه حریری فر
کلمه های کلیدیویتامین ث، شاخص گلیسمیک،
تاریخ ثبت1401/10/26




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com