رژیم غذایی سلامت روزه‌داری متناوب تاثیر معجزه‌آسا در کاهش وزن ندارد پنجشنبه 22 دی 1401 ساعت 22:27
"روزه‌داری متناوب" یکی از رژیم‌‌های لاغری است که انواع مختلفی دارد و با دوره‌های کم‌وبیش طولانی محدودیت غذایی همراه است. به‌نظر می‌رسد این سبک تغذیه علاوه بر تاثیر لاغری در کاهش مشکلاتی نظیر فشار خون بالا و... نیز مؤثر باشد. اما باید دید چنین برنامه غذایی تاثیر بهتری نسبت به دیگر انواع رژیم در کاهش وزن ارجحیت دارد؟

بسیاری از افراد برای کاهش وزن به‌خصوص در مدت کوتاه، رژیم روزه‌داری متناوب را انتخاب می‌کنند. طرفداران این عادات غذایی معتقدند چنین محرومیت‌های غذایی می‌تواند تاثیرات مختلفی بر متابولیسم بدن داشته‌باشد و منجر به کاهش فشار خون، کلسترول یا قند خون شود و از بروز بعضی بیماری‌ها نظیر سرطان ها و بیماری‌های التهابی پیشگیری کند. اما نتایج بررسی مطالعات در این زمینه چنین تاثیراتی را الزاما مؤثر نمی‌دانند.
انواع رژیم روزه‌داری متناوب
  • رژیم 2/5: این نوع رژیم شامل تغذیه متداول طی 5 روز است که طی دو روز بعد، مقدار کالری دریافتی به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
  • رژیم 8/16:  این نوع رژیم مبتنی بر دوره روزه‌داری 14 تا 16 ساعته در روز است و صرف غذا طی 8 تا 10 ساعت خواهدبود.
  • رژیم سریع: این نوع رژیم شامل روزه‌داری روز در میان است.
هدف از روزه‌داری متناوب تسهیل کاهش وزن با کمترشدن تاثیرات مربوط به رژیم‌های محدودکننده تغذیه‌ای است. اما با این حال، محققان انستیتو ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه اعلام کردند که اکثر مستندات علمی حاکی از آن است که رژیم روزه‌داری تاثیر مضاعفی در کاهش وزن ندارد.
در این زمینه محققان چندین مطالعه که عمدتا به رژیم غذایی 2/5   می‌پردازد را بررسی کردند. اولین مورد به مطالعه‌ای مربوط به سال 2018 است که 332 فرد مبتلا به چاقی در سه گروه با عادات مختلف روزه‌داری متناوب تقسیم شدند. تنها 146 نفر در سه گروه موفق به کاهش متوسط وزن حدود 5 کیلوگرم بودند.
در مطالعه دیگر نیز رژیم 2/5 و رژیم محدودیت مداوم با رژیم غذایی معمولی بدون محدودیت خاصی در افراد چاق مقایسه شد. نتایج نشان داد گرچه افرادی که رژیم محدودکننده غذایی داشتند موفق به کاهش وزن بیشتر شدند اما هیچ تغییر متابولیک خاصی در این افراد دیده نشد.
به گفته محققان، این نوع رژیم‌های غذایی نباید صرفا به‌‌عنوان سبک تغذیه معجزه‌آسا تلقی گردد. در واقع علاوه بر محدودیت غذایی باید به عوامل دیگری به‌‌خصوص تاثیر رژیم غذایی بر اشتها و تعادل عادات تغذیه نیز در زمینه کاهش وزن توجه داشت. البته اینکه افراد پس از دوره‌های رژیم روزه‌داری متناوب به مصرف بیشتر غذا تمایل پیدا می‌کنند، هنوز به‌طور کامل مشخص نیست.
مترجم:‌ مریم سادات کاظمی

منبع: TopSante.fr  تعداد بازدید : 78 نوشته شده توسط: مریم سادات کاظمی

کلمات کلیدی:  رژیم غذایی، لاغری، کاهش وزن، روزه‌داری متناوب
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست شنبه 26 آذر 1401 ساعت 13:25
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 15:18

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com