اخبار بادام بازیابی توان بدن پس از ورزش را تسهیل می‌کند پنجشنبه 22 دی 1401 ساعت 21:35
خوردن روزانه بادام سطح بعضی مولکول‌ها را در خون را افزایش می‌دهد. این مولکول‌ها به بهبود بازیابی توان بدنی پس از انجام تمرینات ورزشی کمک می‌کند.
بادام یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌هاست که از جمله تاثیرات مثبت آن می‌توان به پلی‌فنول‌ها اشاره کرد که در پوست نازک بادام وجود دارد. بادام همچنین منبع غنی از چربی‌های مفید، ویتامینE، مواد معدنی و فیبرهاست.
 براساس یکی از تحقیقات اخیر در این زمینه، بادام بازیابی توان بدنی پس از تمرینات ورزشی را بهبود می‌بخشد به‌طوری که سطح بعضی مولکول‌های خون در افرادی که بادام را در رژیم غذایی گنجانده‌اند، بیشتر است.
محققان دانشگاه کارولینای شمالی اطلاعات مربوط به شصت فرد 30 تا 65 ساله را بررسی کردند. این افراد فعالیت ورزشی منظم نداشتند. محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کردند: گروه اول روزانه مقداری غلات صبحانه یا بیسکوئیت و از گروه دوم خواسته شد هر روز حدود یک مشت بادام در رژیم غذایی خود بگنجانند. محققان نمونه‌‌های خون و ادرار شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از این طرح یک هفته‌ای بررسی کردند. در این مدت، از شرکت‌کنندگان خواسته شد جلسات ورزشی یک و نیم ساعته از جمله تمرینات پرش، پرس و دویدن را نیز انجام دادند. نمونه‌های خون و ادرار بلافاصله پس از 90 دقیقه ورزش و همچنین طی چهار روز بعد صورت گرفت. پس از آزمایش خون، شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی تکمیل کردند تا وضعیت سلامت روان و بروز دردهای جسمانی مشخص شود. همان‌طور که پیش بینی می‌شد، انجام 90 دقیقه تمرین ورزشی منجر به افزایش احساس گرفتگی و درد عضلانی همچنین افزایش امتیاز پرسشنامه‌ها شد که نشان‌دهنده کاهش قدرت و افزایش خستگی، اضطراب و افسردگی است.
بادام؛‌ مفید برای بازیابی توان بدنی پس از ورزش
 اما محققان در این بررسی دریافتند که نتایج پژوهش در مورد هر دو گروه یکسان نیست. گروهی که روزانه و به مدت یک ماه پیش از انجام ورزش بادام خورده بودند، سطح نوعی مولکول در خون آنها بلافاصله پس از ورزش افزایش داشت. این مولکول در واقع نوعی چربی مفید برای سلامتی است که اکسی‌لیپین نام دارد و از اسیدلینولئیک در بافت چربی‌های قهوه‌ای سنتز می‌شود . این مولکول برای سلامت متابولیک مفید است و به تنظیم سطح انرژی و بازیابی توان بدنی پس از انجام تمرینات ورزشی کمک می‌کند.
تاثیر این مولکول در بازیابی توان بدنی به‌این شکل است که خستگی و تنش کمتری احساس می‌شود، قدرت پاها افزایش می‌یابد و آسیب‌های عضلانی پس از ورزش در مقایسه با دیگران کمتر است.
مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع:  Frontiers in Nutrition  تعداد بازدید : 67 نوشته شده توسط: مریم سادات کاظمی

کلمات کلیدی:  بادام، چربی، ورزش، توان بدنی
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست شنبه 26 آذر 1401 ساعت 13:25
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 15:18

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com