رژیم غذایی سلامت رژیم کم‌‌کالری به کاهش وزن کمک می‌کند؟ سه شنبه 15 آذر 1401 ساعت 10:55
رژیم "کم‌کالری" به سبک تغذیه‌ای گفته می‌شود که مقدار کالری دریافتی در هر روز کمتر از نیاز بدن باشد. این نوع رژیم به کاهش دریافت انرژی نیز تاکید دارد اما باید مراقب بود که مقدار ویتامین‌ها، املاح و دیگر ریزمغذی‌ها به اندازه کافی دریافت شود تا خطر سوءتغذیه به‌وجود نیاید.
رژیم کم‌‌کالری و کاهش وزن
رژیم کم‌کالری فقط در صورتی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند که متناسب با شرایط فردی باشد. در واقع هدف از این نوع رژیم، دریافت کالری کمتر از نیاز بدن طی روز است که این مقدار به سبک زندگی فرد به‌خصوص میزان فعالیت جسمانی بستگی دارد. از همین‌رو پیش از شروع رژیم باید مقدار متوسط کالری مصرفی در طول روز را مشخص کرد؛ این نکته از این جهت اهمیت دارد که سطح کالری ناخواسته بیش از نیاز روزانه نباشد.
خوراکی‌هایی که می‌توان در رژیم کم‌کالری مصرف کرد
رژیم کم‌کالری اساسا بر مصرف خوراکی‌های حاوی آب مانند سبزیجات، قارچ، میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی و سوپ سبزیجات تاکید دارد. منابع غذایی حاوی پروتئین و با چربی کم مانند پنیر سفید، شیر و ماست کم‌چرب، تخم‌مرغ و ماهی (بدون افزودن روغن)، دانه‌های چیا، حبوبات و جودوسر نیز در این نوع رژیم جای دارند. در صورت تمایل به مصرف نان نیز ارجحیت بر انتخاب نان سبوس‌دار است.
خوراکی‌هایی که در رژیم کم‌‌کالری جای ندارد
خوراکی‌های آماده و فرآوری شده در رژیم کم‌کالری جای ندارند. همچنین از مصرف خوراکی‌های حاوی شکر اضافی باید پرهیز کرد زیرا خیلی سریع مقدار کالری دریافتی را افزایش می‌دهند. انواع شکلات، شیرینی، نوشابه، غذاهای آماده، سس و خامه نیز باید کنار گذاشته شوند. مقدار مصرف هر ماده غذایی نیز اهمیت دارد و برای تاثیر رژیم باید مراقب پرخوری بود.
مزایا و معایب رژیم کم‌‌کالری
رژیم کم‌کالری می‌تواند علاوه بر اینکه به روند کاهش وزن کمک کند در کاهش خطر دیابت و بهبود خونرسانی در بدن مؤثر باشد. با این حال بدن باید توانایی سازگاری عملکرد خود در شرایط کمبود کالری را داشته باشد که در این شرایط سازگاری متابولیک اتفاق می‌افتد و زمینه ساز کاهش وزن می‌شود. اگرورزش در برنامه روزانه گنجانده‌نشود این سبک تغذیه تحلیل عضلانی را تسهیل می‌کند.
برای کاهش آسیب‌های سلامتی، توصیه می‌شود سطح کالری روزانه کمتر از 1000 تا 1200 کیلوکالری کاهش نیابد. همچنین این نوع رژیم اگر به‌طور افراطی ادامه یابد می‌تواند زمینه‌ساز بروز سنگ‌های صفراوی و عدم‌تعادل پایدار در زمینه تغذیه شود. به‌عبارتی نباید در مورد رژیم‌های غذایی تحت‌تاثیر نگرش مطلق "خوب" و "بد" در مورد خوراکی‌ها قرار گرفت.
مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع: TopSante.fr  تعداد بازدید : 165 نوشته شده توسط: مریم سادات کاظمی

کلمات کلیدی:  رژیم غذایی، کالری،سبزیجات، پروتئین، کاهش وزن
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست شنبه 26 آذر 1401 ساعت 13:25
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 15:18

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com